Skip to content

A termékcímke felértékelődése egy új fogyasztói kultúrában

A szakirodalmi áttekintés és kutatások alapján állíthatjuk, hogy egyre növekvő arányban igényelnek információt a vásárlók a termékekről.  Ennek pedig az egyik legfontosabb forrása a terméken és a csomagoláson elhelyezett termékcímke. Hasznos tisztában lenni azzal a ténnyel, hogy a vásárlók a legtöbb esetben még a termékcímkén olvasott információk alapján hozzák meg a vásárlási döntést, ami nagy felelősséget jelent a címketervezők és gyártók számára.

Kik nézik leggyakrabban a címkéket?

Gondolta volna, hogy a címkéket leggyakrabban a nők nézik meg? Közöttük is elsősorban az egészséges életmódot és táplálkozást követők, a gyakori diétázók, a bio-élelmiszer fogyasztók és a környezetvédelem iránt elkötelezettek.
Bevallásuk szerint egy jó termékcímke átlátható, olvasható és megszokott. Nem egzakt számokkal és értékekkel, hanem szimbólumokkal, ábrákkal alátámasztva kell tartalmaznia a fontos információkat. 

A termékcímke milyen információkat tartalmazzon?

A fogyasztói szokások alapján megállapítható, hogy a kötelező tartalmak közül legfontosabbak: az eredet (főleg, ha magyar termékről van szó) és a lejárat dátuma.
A címkék fontos funkciója – az egészséghez, életmódhoz kapcsolódó speciális információk (pl. allegén mentesség, vegán- vagy biotermékek) egyértelmű megjelenítése. Ezek sok esetben még a márkáknál is fontosabbak és a változó hazai, EU-s és nemzetközi jogszabályi környezet miatt is kiemelten kell kezelni.
termékcímke
A kutatások azt igazolják, hogy a címkén olvasottak alapján a vásárlók hajlamosak megváltoztatni döntésüket, és a többség igenis figyelembe veszi az ott elhelyezett információkat.
Az online vásárlási csatornák kiszélesedése és kapcsolódó tartalmak elérése változást hozott. Az okostelefonoknak köszönhetően ezek összekapcsolásával – pl. a címkén elhelyezett QR kóddal – egyre szélesebb fogyasztói rétegeket lehet bevonni. 

Weboldal és termékcímke – tudja mi a közös bennük?

A weboldal látogatók kb. 1-3 másodperc alatt döntenek arról, hogy ott maradnak e egy weboldalon. Ha nem találják meg, amit keresnek, vagy nem tartják meg a figyelmüket, akkor elmennek és máshol böngésznek tovább.

A webdesign világa megtanított néhány új dolgot az ital, élelmiszer, étrendkiegészítők és a testápolási termékek iparának termékmenedzsereinek és vezetőinek a hatékony csomagolás- és címketervezésről.

Úgy ahogy a webhely látogatója az online megjelenés legitimitását annak alapján állapítja meg, hogy a webhely hogyan néz ki, a vevő vagy a kiskereskedő pedig a termék címkéje és a csomagolás kialakítása alapján ítéli meg az Ön márkáját, és ezáltal a cégét is. Ugyanez a helyzet egy termék esetében is. Ha a vásárló már a polcon azt látja, hogy a termék címkéje igénytelen, áttekinthetetlen és nem található meg a vásárló számára fontos információk, könnyen előfordulhat, hogy vissza teszi a polcra és a konkurens terméket vásárolja meg.

Más szavakkal,

Ön az, amit a termékcímkéire nyomtat
A termékeihez használt betűtípusok, színek, grafikai elemek és alapanyagok mind apró tükrök arról, hogy mint vállalkozás Ön kicsoda. Kifejezik a márka személyiségjegyeit, lényegében az üzleti identitást vagy egy adott termék származását.

termékcímke 03
Tehát, mielőtt a következő terméket piacra dobná a vásárlói számára, ne feledje az alábbi tippeket:
1. A jó csomagolás és címke kialakítása vonzóvá teszi márkáját.

Az online világban a nagyszerű webhelyek izgatják az embereket, ha többet olvasnak, vagy mélyebbre ásnak az oldalon. Mindennek a helyén kell lennie , hogy az vonzó élményt teremtsen.

2. Az átgondolt csomagolás és a címke hitelességet ad a márkának.

Minden hozzájárul a hitelességéhez! A termékéhez választott címketípusoktól kezdve a grafikai design elemek elrendezésén keresztül a kötelezően szabályozott információkig és minden, ami közte van.

Észrevett már „biztonságos fizetés” jelölést vagy piktogramot, amikor valamit megrendel egy online kereskedőtől? Ez is egy olyan címke, amely jó példája a hitelesség építésének.

3. Céltudatosan kivitelezett csomagolás és termékcímke felkelti a vásárlók figyelmét.

A verseny éles, ezért szánjon elég időt a megjelenésre és a címke minőségi nyomdai kivitelezésre.

Teszteljen néhány termékcímke megoldási lehetőséget, mielőtt nagy összegeket költ egy hatástalan tervezésre. Kérjen visszajelzést egy szűkebb piaci mintában, hogy megállapítsa, melyikről adnak kedvezőbb véleményt vásárlói. Ennek egyik nagyszerű módja a digitálisan nyomtatott makett címkék.

Akár tetszik, akár nem, a tervezési döntések érezhető benyomást fognak hagyni. Miért? Mert mi, emberek így vagyunk összerakva. Az agyunk 60 000-szer gyorsabban dolgozza fel a képeket, mint a szöveget . Ez azt jelenti, hogy amit egy boltban a címkén látunk, jobban leköti a figyelmünket, mielőtt bármit is elolvasnánk rajta.

Emellett sokkal hosszabb ideig emlékszünk a vizuális képekre, mint amit olvastunk, mert az agyunk gyorsabban feldolgozza a képeket, mint a szöveget.

Címkespecialistként elkötelezett vagyok abban, hogy végig vezessem Önt azon a folyamaton, aminek eredményeként termékcímkéi jobban teljesítsenek.

Küldjön látványképet a legújabb termékcímke koncepcióról, hogy áttekintsük és konzultáljunk a megvalósításukról. 

Tetszik? LegyEN rendszeres olvasónk, iratkozZON fel hírlevelünkre!

Kutatási irodalom:

A felületi elemek feladatai és típusai

A címke — más néven jelölés, label — első marketinges definícióját Dameron (1945) fogalmazta meg, miszerint olyan, a termék különböző részein elhelyezett, az előállító (értékesítő) és a vásárló közötti kommunikációs eszköz, amely minden, a termékre vonatkozó kötelező és önkéntes információt tartalmazz: szavakat, számokat, dátumokat, állításokat, védjegyeket, képeket, ábrákat, jeleket stb. (Dörnyei, 2010a, b), azaz főleg információküldésre alkalmazzák. Élelmiszer esetén az összetétel kiemelkedően fontos, ezt a technológus adja meg. Minden más tekintetben a marketinges szerepe válik lényegessé. A fejezet, miután bemutatta a címkehasználat általános kihívásait és típusait, a címke egyes elemeit tekinti át részletesen. A címkén szerepelnek grafikus elemek (pl. ablak, szimbólumok), textuális elemek (üzenetek, leírások és annak dizájnja), valamint márkajelek (márkanév, logó), értékesítésösztönzők és azonosítók (112. ábra).

Tájékozódás a címkék segítségével

A címkét a fogyasztói döntéshozatal meghatározó információforrásának tekintjük, mely befolyásolja az észlelést, a preferenciákat, az előzetes várakozásokat és a termék kipróbáIása után az értékelést. A legtöbb címkehasználattal foglalkozó kutatás arról számol be, hogy a fogyasztók igénylik a címkét a terméken, és kedvezőtlenül ítélik meg azokat a ter mékeket, melyeken nem kielégítő, esetleg hiányos információtartalom szerepel (Burke, Harlam, Kahn, & Lodish, 1992). Arról, hogy a fogyasztók milyen arányban használják a döntéseikhez a címkét, eddig eltérő kutatási eredmények születtek. Egyes kutatások szerint a fogyasztók — saját bevallásuk szerint — mindössze 11 százaléka hagyatkozik rá az élelmiszerekre vonatkozó ismereteik megszerzésekor (Abbott, 1997), míg más kutatások szerint a fogyasztók fele olvassa a címkét de vannak olyanok is, akik szerint a fogyasztók 89 százaléka hajlandó döntését megváltoztatni a címke elolvasása alapján (Shine, O’Reilly, & O’Sullivan, 1997). További érdekes adat, hogy a címkéket nemcsak az eladóhelyen olvassák (közel 60 százalékuk a vásárlás előtt olvassa), 35 százalékuk a vásárlás után is elolvassa azokat (Dörnyei, 2010b) (113. ábra). A címkék segítenek összehasonlítani a kínálatban szereplő termékeket, hogy a lehető legjobbat válasszák ki a felhozatalból, segítségével maximalizálni tudják az elérhető hasznukat, és elkerüljék a káros hatásokat. A címke segítségével tudják, hogy mit vesznek. Új termék vásárlása esetén a címke információforrás a termékről (mit tartalmaz, hogyan készült stb.), de újravásárlás esetén a korábban hallott információt megerősítheti (Dörnyei & Gyulavári, 2016; Grunert, Wills, & Fernández-Celemín, 2010; Hall & Osses, 2013).