Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Milyen nyomdatechnológia mellett döntsek, ha címkét gyártatnék?
Amikor a címkék előállítását ilyen szempontból vizsgáljuk, két alapvető választási lehetősége van:
- digitális vagy
- flexo-nyomóformáról nyomtatás
Továbbá ezek kombinációja – a legújabb technológiai trendek lehetőségeit is kihasználva.
Ha a csomagoló- és formatervező iparban tevékenykedik, akkor ezek az információk biztos nem újkeletűek. De ha marketinges vagy termékmenedzser, esetleg vállalkozó, aki a termékcsomagolással foglalkozik, akkor érdemes pár percet szánnia jelen bejegyzés elolvasására. Reméljük, segíteni fog.
A nyomdatechnológia kiválasztása előtt értékelendő három legfontosabb tényező:
A nyomtatási feladat célja. Különböző címke kialakításokat tesztel kisebb piaci mintákban vagy tömeggyártást nyomtat egy már bevált termékre? Érdemes jól átgondolni, hogy milyen üzleti és marketing célokat szeretne elérni. Ezek a szempontok alapjaiban meghatározzák a címkék kreatív és műszaki tervezési folyamatát és a nyomtatási módszerek kiválasztását.
A nyomtatási feladat volumene. Hány féle termékcímkét fog nyomtatni? Teszteli a piacot azért, hogy pontosabb képet kapjon arról, melyik címke adja el jobban a termékét? Vagy sajátmárkás termékgyártó és nagy mennyiségű termékcímkét nyomtat? A nyomtatási feladat összetettsége és mérete az egyik legjelentősebb tényező, amelynek ismeretében eldönthető, hogy milyen nyomtatási módszereket kell használni.
A nyomtatási munka költsége. Itt válik a történet szórakoztatóvá. Milyen típusú anyagokra kell nyomtatnia? Mely színeket kell használnia? Milyen környezeti körülményeken mennek keresztül a termékek? Mindezen kérdések megválaszolása hatással van a költségeire, és ezáltal a megfelelő nyomtatási módszerre.
Ha mindez túl sok, emlékezzen csak erre a három kifejezésre:
- Következetesség
- Méretezhetőség
- Rugalmasság
Válassza ki ezek közül a saját szempontjait, és használja szűrőként a nyomtatási módok kiválasztására. Hogy további támpontokat adjunk, összeírtunk Önnek néhány útmutatást arról, hogy mikor kell használni a digitális, és mikor a flexográfiai nyomtatást.
Tetszik? LegyEN rendszeres olvasónk, iratkozZON fel hírlevelünkre!
Válassza a digitális nyomtatást, ha:
1. Terméktesztet vagy prototípust kell készítenie
Van egy új szépségápolási vagy wellness terméke, de nem biztos abban, hogy melyik csomagterv fogja a legjobban eladni? Ilyenkor életre kel a digitális nyomtatás. Gyorsan lemakettezheti a különféle címkék terveit a hagyományos nyomtatási módszerek költségeinek töredékével.
2. Változó adatokra van szüksége egy elemhez
Ha a termékcímkék szekvenciális számozást vagy megszemélyesítést tartalmaznak, akkor csak ritka, speciális esetekben érdemes a flexográfiai nyomtatás irányába fordulni. A digitális nyomtatást viszont elsősorban ezekre találták ki. Nincsenek cserélhető nyomóformák, adott a négy színben, CMYK nyomtatás és minimálisak az alapanyag beigazítási költségek.
3. Ha rövid a nyomtatás átfutási ideje
Mint fent említettük, a digitális nyomtatás nagyon minimális beállítást igényel. Ennek eredményeként drasztikusan csökken a termékcímkék nyomtatásának átfutási ideje. Nincsenek hosszú beállási idők, kevesebb hulladék, mivel a nyomtatás regisztrációja szinte azonnali.
4. Nagyon részletes nyomtatásra vagy tiszta színátmenetekre van szüksége
A színátmenetek és a részletes nyomtatás gyakran nagyon finom pontosságot igényel (1% -15% között), e felett a nyomtatás minőségbeli különbség általában nem nagyon észrevehető. A digitális szolgáltatás egyik nagyszerű tulajdonsága, hogy minimális a „pontterülés”. Tehát, ha nagyon apró raszterpontot nyomtat, az nem fog torzuli. Digitálisan nincsenek nyomóformák, a tintapor átkerül egy ofszet-szerű hengerbe, így a pontokat nem annyira befolyásolja a nyomóerő. A legutolsó generációs digitális tintasugaras technológia esetén is minimális a tintacseppek torzulása. A végeredmény mindkét esetben tiszta, pontos kép- és kontrasztos szövegnyomtatás.
A flexográfiai címkenyomtatáshoz fotopolimert magasnyomóformákat alkalmaznak, amelyek kiemelt technológiai fegyelmet igényelnek elsősorban a képelemekkel minőségi nyomtatásában. Félreértés ne essék, a flexotechnológia kiváló minőségű nyomtatással szolgál. Ám amikor a színátmenetekről és a „lágyabb” finom vonalú képekről beszélünk, akkor (pl. a bort borító címkén a szőlőültetvények láthatók a naplementében) a digitális nyomtatás gyakran felülmúlja és elviszi a prímet.
A fenti előnyök akkor érvényesíthetők leginkább, ha a nyomdakész grafikai anyag szakszerűen, vagyis az adott digitális technológiára lett előkészítve.
Mikor lehet a flexográfiai nyomtatás előnyösebb:
1. A termék címkéihez tényleges fémhatású festékre vagy más speciális effekt eljárásokra van szükség
A címkék digitális nyomtatása általában 4 színes eljárásra korlátozódik, amely nem (vagy igen ritkán) tartalmazza a fém és más speciális festékeket, lakkokat. A legújabb digitális technológiák sorra rácáfolnak erre a megállapításra, ugyanakkor pl. egy fémdoboz színével megegyező címke esetében ez sokszor költséges alapanyagot, ill. másodlagos eljárás(oka)t igényelhet digitális formában. Figyelemmel kísérve a hazai kínálatot egyenlőre csak néhány digitális nyomda rendelkezik ezzel a kombinációs képességgel. A külömböző struktúrált és speciális alapanyagok fémfólia prégelése és a fémes tinta nyomtatás általában a flexo nyomógéppel nyomtatott nyomatokon érhető el a legjobban.
Ne feledje, hogy a címkék a cég márkanév részét képezik, és a többi csomagolással ellentmondásos címke nem tükrözi a márkája minőségét.
2. Nagy mennyiségű termékcímkére van szüksége (kb. 5000 darab vagy annál több)
A termékcímkék digitális nyomtatása gyakran olcsóbb kisebb mennyiségeknél, és alacsony telepítési költségekkel jár, de a gyártás üteme lassú. A flexo technológiával gyártott címkék sokkal gyorsabban nyomtathatók, így egy bizonyos ponton a sebesség hatékonysága meghaladja a beállítási költségeket. A keresztezés – az a pont, ahol értelmesebb a flexográfiai nyomtatás és a digitális nyomtatás – a címke méretétől és a beállítástól függően változik. A kombinációs futás teljes lineáris lábai hajtják. Tehát, ha 5000-nél több címkére van szüksége, általában a flexográfiai nyomtatást már alternatívának tekintjük – amennyiben a másodlagos felületnemesítési eljárásokat is figyelembe vesszük.
Igen, a digitális nyomdatechnológia kiválóan alkalmas terméktesztelésre, vagy a címke tervezésének kis léptékű tesztelésére, vagy akár az éppen időben történő gyártásra. De amikor eljön a termelés felgyorsítása, érdemes a flexográfiai nyomtatást használni, hogy több pénzt takarítson meg.
3. Nagyobb pontosságú színre van szüksége
Itt nem leszünk túl technikásak, de a digitális nyomtatás négy színű eljárást használ a szín levezetésére. Ez azt jelenti, hogy nem lesz pontos színazonosság a pantone színmintával szemben. De a flexográfiai nyomtatás lehetővé teszi, hogy pontos színegyezést kapjon, és ez minden terméknél következetesen meg is lesz.
A flexográfiai nyomtatás olyan festékeket is használ, amelyek gyorsabban száradnak. Tehát, miután a színek és a designelemek létrejöttek, több címkét nyomtathat alacsonyabb költséggel, rövidebb idő alatt.
Ez megint egy állandó minőségi kérdés, ha nem akarja, hogy a polcon egyszínű és ugyanolyan, alig eltérő színű címkével ellátott termék legyen.
4. Ha speciális effektusokra, kaparós felületre vagy más bevonatokra van szüksége
A címkék ma ugyanolyan változatosak, mint a bennük található termékek. Ennek eredményeként olyan címkenyomtatási módszerre van szükség, amely képes kezelni az ilyen változatosságot nagyobb erőfeszítések nélkül.
A speciális effektek (a nagy megkülönböztethetőségi képesség), mint a csillogás, tapintható bevonatok, dombornyomások stb., az új fejlesztések ellenére még kihívást jelenthetnek a digitális címkenyomdáknak.
Amint azt korábban megjegyeztük, egyes digitális nyomdák olyan speciális egységekkel rendelkeznek, amelyek másodlagos műveletként képesek kezelni a képességeket (több gyártási részfolyamat, hozzáadott költségek), de a többségük nem.
Alapértelmezés szerint a legtöbb digitális nyomda másodlagos nyomtatásként a formalakk designt és effekt lakkozást és más felülnemesítési technológiákat részben vagy korlátozottan tudja alkalmazni. A flexográfiai és kombinált nyomtatás technológiákkal rendelkező nyomdák viszont képesek ezeket a különleges effektusokat és még többet is előállítani.
Használja ezeket a tippeket iránymutatásként, és nem fog hibázni.
Talán
nincs ideje (vagy energiája) ezt végiggondolni. Ilyenkor jöhetünk mi a
képbe! Végigvezethetjük Önt az egész folyamaton és segítünk a
választásban. Mérlegeljük a márka egyedi követelményeit (a címke méretétől, a
promóciós szempontjai alapján a grafika összetettségén keresztül, a
termékfajták számáig, stb.) a megfelelő nyomtatási technológiák alapján.
Kérjen konzultációt, és vegye fel velünk a
kapcsolatot itt!
Szűkös a költségvetése, szoros a határidő, a címke kapcsán márkaépítési
kihívással küzd?
Beszélgessünk és mi megmutatjuk a helyes irányt!